Wednesday 1 July 2009

De VS, wat een land....

Na 2 weken in de VS kan ik eindelijk mijn altijd negatieve mening over de vs onderbouwen op basis van ervaringen ipv vooroordelen.
Achteraf was het zeker een heel mooi land qua natuur etc, en zijn de mensen oppervlakking maar vriendelijk en is alles bijzonder matig geregeld sociaal gezien. Helaas stemt in nederland iedereen dusdanig dat het sociale vangnet wat wij hebben ook wel snel zal worden afgebroken en we dus net zo`n maatschappij tegenmoet gaan als het die die ze hebben in het egocentriste land van de wereld. Hopelijk blijft ons dit bespaart, maar de europese verkiezingen beloofden niet veel goeds.

Dan nog ff de dingen opsommen die me meevielen en tegenvieln in de vs:
- voor je het land in mag moet je vingerafdruk afgeven en ondertekenen dat je in de oorlog niks met de nazi`s te maken had
+ de mensen zijn vriendelijk
- de mensen zijn oppervlakkig
- als je eten besteld krijg je het zelden op, en als je vervolgens naar huis loopt staat er op elke hoek van de straat iemand te bedelen, wat je een heel matig gevoel geeft over jezelf
- sociaal is er niks geregeld, waardoor verwacht wordt dat je over alles 18% fooi geeft, waarvan de mensen dan zelf hun verzekeringen ed onder werktijd moeten zien te regelen
+ meesterlijke natuur, redwoods bezocht, net als Yosimite park.
+ cinnamon swirls bij de starbucks zijn heerlijk
- voor alles moet je 100 handtekeningen zetten voor waivers voor alles
- de tijdzones zijn drama, waardoor ik nu in schotland nogal last heb van jetlag
+ in europa zijn de leukste toernooien in de avond/nacht. In de San Francisco blijkt dit overeen te komen met normale werktijden, gewoon ideaal van 9 tot 5.
- Michael Jackson is dood

vast nog veel meer dingen, maar kom daar nu ff niet op.

Groeten,
Hans

1 comment:

  1. Ik irriteer me echt zo aan Amerikanen. "Haiii where' you from?
    - From Virginia.
    Wow, thats great/beautifull, what city?
    - xxx
    No way! My cousin / grandfather / friend of my brother in law is from xxx. That's such a great/beautifull city. I want to go there.
    - Where are you from? etc etc

    Ik bedoel, een beetje sociaal smeermiddel is ok, maar die amerikanen weten gewoon 10x op een dag EXACT hetzelfde gesprek te voeren :S

    Groet, Koen :)

    ReplyDelete