Friday 21 May 2010

Weekje Griekenland

Ter ere van het 35 huwelijk van mijn ouders gingen we met zijn 6en een weekje op reis. Na topoverleg tussen ma, pa, en mijn broer en zijn vriendin, werd ons meegedeeld dat we een rondreis door Griekenland zouden doen. Lang niet slecht dus.

Het begon al lekker, op de woensdagochtend ging de telefoon in GLasgow. Het was de pa van nienke, en het bleek dat er weer een wat as in de lucht hing, waardoor er diezelfde dag niet zou worden gevlogen vanuit Edinburg. angezien we op vrijdag zouden vliegen uit Nederland, besloten we het zekere voor het onzekere te nemen, en direct maar met trein en boot naar nederland af te reizen. Een gezellig tripje, maar in vergelijking tot vliegen toch lang op reis. En ook niet ideaal geslapen op zo`n bootje, omdat je bed niet helemaal stil staat. Maar het uiteindelijk allemaal op tijd gehaald. Wel bleek helaas de dag erna gewoon weer gevlogen te worden, waardoor we de reis per boot dus niet hadden hoeven maken. Maar van andere kant ook wel een keer leuk, op zo`n ferry.

Toen op vrijdag via schiphol vertrokken naar Athene, waar we door onze gids van SRC cultuur reizen werden opgepikt op het vliegveld. Het bleek een Griek, die 2.5 jaar in Nederland had gewoond, daarna de gidsen school had gedaan in Griekenland en nu al 25 jaar Nederlanders zijn land liet zien. Dat deed hij dat ook erg goed. Niet alleen wist hij alles van de historie, de geschiedenis die daarmee verband hield, van het huidige griekenland (het hele financiele tekort bleek dus enkel maar door de 20 man in de regering te komen en niet door het volk :-)) maar daarnaast sprak hij zo goed als perfect nederlands. Hij wist zelfs te vertellen dat hij volgens engelsen, engels sprak met een nederlands accent.

Deze meneer bracht ons de eerste dag naar ons hotel in Athene. De dag erop zouden we om 8 uur wegrijden met de bus, en met de wektijd van 6:30 was een gewoonte geboren voor de hele week. Erg vroeg dus. Eenmaal werd in de bus door de gids de nu al legendarische zin gesproken:"Morgen hebben we geluk, dan mogen we uitslapen. We wekken iedereen pas om 7 uur." Oftewel, voor de mensen op zoek naar een rustig weekje was de vakantie niks, maar we hebben wel superveel van griekenland gezien.

Op de 2e dag gingen we eerst naar de Akropolis, wat natuurlijk een must is voor iedereen die griekenland bezoekt. Er mooi heuveltje, en helemaal leuk waren de vele zwerfhonden die er rondliepen. Hiernaast een uitzicht zoals het bij nacht was te zien vanaf het dakterras (met bar!) van het hotel. Hierna vertrokken we richting Tolon per bus, maar eerst nog even het kanaal van corinthe bekeken.

Dag 2 bezochten we Mycene, Epidauros en Nafpion. In Mycene een prachtig graf van 3500 jaren oud, wat nog perfect in tact was. Ook de leeuwenpoort was erg mooi.
Het theater van Epidauros is het best bewaard gebleven griekse theater: ook supermooi. Na deze drukke dag was er mooi nog 2 uur de tijd om in de zee te zwemmen. De gids, die natuurlijk Grieks zeewater gewend is, vond het nogal fris, maar voor ons hollanders was het heerlijk. het weer was trouwens de hele week erg goed, met als middag temperatuur iets tussen de 30 en 35 graden.

De dag hierna bezochten we mistras, een prachtig stadje tegen een berg gebouwd, door de westerse kruisridders in de middeleeuwen. De dag daarop naar Olympia, het heiligdom voor Zeus, waar in de oudheid al de olympische spelen werden gehouden. Van het stadion van toen was enkel nog de spelerstunnel goed bewaard, maar het zag er ondanks dat erg mooi uit. Bij alle oude pilaren kun je je toch redelijk inbeelden hoe het er moet hebben uitgezien.

De dag erna gingen we door naar delphi, welbekend van het Orakel van Appollo. Het stadje ligt prachtig tegen een heuvel, met uitzicht op zee. Je het een slordige 1500m hoger zelfs het enige skigebied in europa met uitzicht op zee.

De een na laatste dag nog 2 prachtig gelegen kloosters bezocht. Deze dingen waren vroeger enkel te bereiken als de monniken je omhoog hesen, maar nu hebben ze er bruggetjes heengebouwd. De klooster liggen prachig op de rotsen, en vanaf het zwembad op het dag van het hotel kon je ze al zien liggen: prachtig!

hierna zat het er bijna op, nog 1 dagje in Athene en weer terug naar Nederland. Echt superveel mooie dingen gezien, maar uitrusten hebben we niet kunnen doen. Ontspannen gelukkig des te meer!

Groeten,
Hans

1 comment:

1. Ik wil naar Griekenland, lalalalalala.....